sunnuntai 18. elokuuta 2013

Anna Abreu, Panu Larnos sekä kahdeksankymmentäluvun pehmoporno


Minä pidän Anna Abreusta.

En tosin pitänyt mediasta joka nosti hänet pinnalle. Muistaakseni hänet rankattiin sen vuoden kisan kakkoseksi. Kai. Eiköhän. Hän jäi mieleeni hevijätkien keskellä kisaavana tyttösenä, joka muistutti minua jostakusta. En nyt saa päähäni kenestä, kuten en saanut silloinkaan.

Annan ensimmäinen sinkku, End of Love, alkoi soida kesäkuussa 2007 kun itse olin kesätöissä Lylyn Viestivarikolla sähköasentajan hommissa. Tuona aikana asensin muun muassa ison sähkökaapin, jonka kytkemiseen tarvittiin lähes ranteenpaksuista johtoa jota ei pystynyt taivuttamaan mutkalle muutoin kuin väkivalloin. Se ei paljoa laulattanut, mutta elokuussa kun siirryin tuuramaan osa-aikaeläkkeelle jäänyttä vanhempaa työntekijää, pääsin tekemään siistiä sisätyötä ja sain oman työsuhderadion. End of Lovea ei tosin enää soitettu niin usein kuin kesällä. Mutta joskus kumminkin.

http://annafanisivut.nettisivu.org/files/2010/09/annaabreu.jpg

End of Loven musiikkivideossa Anna käveli portugalilaisella (sen isä on sieltä kotoisin) rannalla jonkun tyypin kanssa valkea mekko yllään. Nyt kun oikein muistelen, se tyyppi taisi myös olla kisaamassa Idolsissa samana vuonna. Hänen nimensä oli Wikipedian mukaan Panu Larnos, ja hän tuli kolmanneksi kyseisissä kisoissa, vähän niin kuin minä aikoinaan Osuuspankin Hippohiihdoissa. Latu oli sellainen ovaalinmuotoinen pellolle ajettu rinki, ja vaikka se näin ollen olikin täysin tasaisella maalla niin minä kaaduin silti ties kuinka monta kertaa. Mitalikin tosin oli vain pahvia, ei pronssia ollenkaan, enkä minäkään ole jatkanut huippu-urheilijan uraani, kuten ei Panukaan musiikkiharrastustaan.

Se on tavallaan sääli. Myöhemmissä kisoissa minä sain jo ihan oikeita, metallista valmistettuja mitaleita.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/1896_U.S._Open_Champion_James_Foulis.jpg

Tuohon aikaan Annan imago rakentui hänen tyttömäisen hahmonsa ympärille. End of Loven video kuvasi kahden nuoren rakkautta joka oli kainoa mutta syvää. Sittemmin Anna vanheni ja kasvoi naiseksi, minkä jälkeen hänen imagonsa on viritetty hänen naiseutensa varaan, mikä on ihan eri asia kuin tyttöisyys, senhän nyt tietää kuka tahansa. Mutta, toisin kuin suurin osa hänen populaarimusiikin anteeksiantamattomalla asfalttiparketilla pyörähtelevistä sisaristaan, Abreu luottaa julkisessa esiintymisessään kuitenkin sangen vähä(ä)n paljaaseen pintaan, vaan panostaa enneminkin räväköihin asuihin ja meikkeihin. Ainakin sen vähän mukaan mitä olen satunnaisesta telkkarista tai jostain muualta seurannut. (Meille ei tule Seiskaa eikä muitakaan lehtiä josta voisin nähdä mikä on in ja mikä auttamattoman passé.)

Toisaalta Annan kasvamisen naiseksi näkee kuitenkin hänen musiikkivideoistaan. Esimerkiksi otan sen yhden videon jossa Anna esittää sekä gootti/rock henkistä metallityöläistyttöä että jonkinlaista hengetärtä joka saattaa metallimimmin yhteen samalla pajalla työskentelevän jannun kanssa.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/9/9c/Anna_abreu_hysteria_musicvideo.png

Tässä videossa on ujon kädestäpitelyn ja hermostuneen hymyilyn tilalle tullut jo selvästi havaittava seksuaalinen jännite vaikkei videossa mitään sen tuhmempaa tehdäkään kuin seisoskellaan lähekkäin sen näköisinä kuin toisistaan kiinnostuneet nuoret aikuiset nyt seisoskelevat lähekkäin, kyllä te tiedätte. Ja jos ette niin en minä sitä rupea tässä teille selittämään. Se kuulostaa tyhmältä jos sitä koettaa selittää paperilla, ja se pilaa koko kauniin asian.

Ja se kappale on muuten nimeltään Hysteria. Löysin sen YouTubesta kun etsin oikein tarkasti, voitte katsoa sen sieltä jos siltä tuntuu.

YouTubesta voitte myös katsoa Sabrinan Boys kesäbiisin. Sitä ja muita Sabrinan videoita katsellessa saattaa huomata miten erilainen hänen julkinen imagonsa on verrattuna Annaan. Siinä missä Annan imago perustuu erikoisiin (t)ehosteisiin ja hepeneisiin, kuten jo aiemmin totesin, niin Sabrina, jonka videot voi helposti luokitella pehmopornoksi, tekee aivan päinvastoin. Nykyään sellaista ei ilmeisesti enää haluta taikka osata tehdä. Mutta tämä nykyinen kaksituhattaluku onkin toki aivan erilaista aikaa kuin kahdeksankymmentä sekä yhdeksänkymmentäluku olivat. Valitettavasti.

http://1.bp.blogspot.com/_8q8q5iwHJ-Q/SpSjpedpQUI/AAAAAAAAAXs/mq6dcNTfO_o/s400/Sabrina__Boys-%5BFront%5D.jpg
Mmm...
 
Kaikki tämä on nähtävissä katsomalla tämä mitä lämpimimmin suosittelemani video, vaikkei vertailevaa tutkimusta tekisikään. Sen sävel on hauska, jää päähän ja siinä näkyy nännejä. Tai oikeammin tissejä, jos on tarkkana. Sen rytmit myös näppäilevät kuulijan sielun nostalgisia kieliä kullattujen muistojen sormin sytyttäen hänen rintaansa kaipuun kuin vesimyyrälle. Paitsi jos kuulija on tunteeton ja karkea kuin karkea ja tunteeton nupokyyttö ahdasmielisyyden haassa.

Siis päinvastoin kuin minä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti